HJEMMETRÆNING

COVID-19

Der laves i disse corona tider “fællestræning – hver for sig” hver mandag, onsdag og fredag kl 9.00-10.15 og 16.00-17.15. Hvis du vil være med, kan du kontakte os her. Vi laver træningen med variationer, så lige netop DU kan være med (og der er også mulighed for at få sved på panden, hvis du har lyst til det). COVID-19 har resulteret i at folk har været mere i hjemmet og det har ikke nødvendigvis været med meget aktivitet. Derfor bliver man tilbøjelig til at blive mere inaktiv. Inaktivitet har vi skrevet et blogindlæg om, som du kan læse her. COVID-19 og inaktivitet betyder også mindre socialt samvær, og derfor arbejder vi på at lave udendørs træning/aktiviteter, som opfylder sundhedstyrelsens retningslinjer. Retningslinjerne er tilpasset af DIF (Danmarks Idrætsforbund) og DGI (Danske Gymnastik og Idrætsforeninger), som gør det muligt at samles i gruppestørrelser på 10, hvor træningen kan laves sammen men med afstand.

De tilpassede retningslinjer kan læses her.


På grund af COVID-19 har vi midlertidigt sat træningsfællesskaberne i idrætsforeningerne på pause.


Her giver vi et bud på, hvordan du kan træne derhjemme uden al muligt avanceret udstyr.
Fælles for alle øvelser er:

  • Udfør bevægelserne kontrolleret
  • Hvis det er for let kan man
    • øge i niveau,
    • lave flere gentagelser,
    • flere sæt,
    • kortere pause,
    • holde spændingen længere tid
  • Hvis det er for svært gøres det modsatte.
  • Jo større bevægelse des hårdere men bedre

Vi anbefaler at man vælger flere af øvelserne. Lav hver øvelse 1-3 sæt af 8-15 gentagelser med 30-90 sekunders pause imellem hver sæt. Alternativt kan du kombinere 3 øvelser, lav et sæt af hver øvelse, hold 30 sekunders pause og gentag. Dette kan du gøre 2-3 gange.


Squat


Lunges


Hofteløft


Bryst pres / Armstræk


Dips


Maveøvelser


Rygøvelser