EVIDENS

AKTIV HELE LIVET ønsker at skabe livskvalitet igennem sundhedsfremme og forebyggelse. Med fysisk træning kan man øge konditionen og muskelmassen og udvikle muskelfunktionen. Ved at forbedre den fysiske kapacitet kan man imødekomme nogle af de udfordringer, som fremtiden byder. Dette vil være funktionsbegrænsninger[1][2][3] såsom gang, løb, dagligdagsaktiviteter, øget risiko for fald[4][5] og skader hermed.
Det er aldrig for sent at investere i fremtiden. Flere træningsstudier[6][7][8] har vist, at man kan øget muskelstyrken og muskelfunktionen hos gamle (+80-årige) og endda de ældste (+85-årige). Væksten kan endda være endnu større for de ældste-ældre end de yngre-ældre.
Der er solid evidens for, at risikoen for en lang række sygdomme, herunder type-2-diabetes, hjertekarsygdomme, flere cancerformer, depression m.m., kan mindskes ved fysisk træning, både hos voksne og ældre[9].
Derudover kan fysisk træning direkte påvirke udviklingen af en lidelse og reducere symptomer ved sygdomme[10]. Ved at øge muskelstyrke og kondition kan man få kræfter til at komme igennem sygdomsforløb og indlæggelser.
For at sikre sig disse goder ved fysisk træning skal man følge de træningsanbefalinger og principper, som skaber struktur og fremgang[9]. Ved at følge anbefalingerne kan man nedsætte risikoen for sygelighed, tidlig død og tab af uafhængighed. Man kan opnå yderligere effekt af træningen, hvis man struktureret og progressivt ændrer intensitet, mængde og varighed[9] samt laver motiverende og afvekslende fysisk træning.

Vores vision er at skabe fundamentet for livskvaliteten i din fremtid, hvor du nedsætter risikoen for sygdom, symptomer og tab af uafhængighed og dermed kan fylde dit liv med det, du synes, skaber livskvalitet for dig.

[1] Bean JF, Kiely DK, Herman S, et al. The relationship between leg power and physical performance in mobility-limited older people. J Am Geriatr Soc 2002; 50: 461-467.
[2] Cuoco A, Callahan DM, Sayers S, et al. Impact of muscle power and force on gait speed in disabled older men and women. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2004; 59: 1200-1206.
[3] Foldvari M, Clark M, Laviolette LC, et al. Association of muscle power with functional status in community-dwelling elderly women. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2000; 55: M192-M199.
[4] Skelton DA, Kennedy J, Rutherford OM. Explosive power and asymmetry in leg muscle function in frequent fallers and non-fallers aged over 65. Age Ageing 2002; 31: 119-125.
[5] Whipple RH, Wolfson LI, Amerman PM. The relationship of knee and ankle weakness to falls in nursing home residents: an isokinetic study. J Am Geriatr Soc 1987; 35: 13-20.
[6] Caserotti P, Aagaard P, Larsen JB, et al. Explosive heavy-resistance training in old and very old adults: changes in rapid muscle force, strength and power. Scand J Med Sci Sports 2008; 18: 773-782.
[7] Harridge SD, Kryger A, Stensgaard A. Knee extensor strength, activation, and size in very elderly people following strength training. Muscle Nerve 1999; 22: 831-839.
[8] Latham N, Anderson C, Bennett D, et al. Progressive resistance strength training for physical disability in older people. Cochrane Database Syst Rev 2003; CD002759.
[9] https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/fysisk-aktivitet/anbefalinger/~/media/6B3A4AE698BC42139572C76C5854BA76.ashx
[10] https://www.sst.dk/da/viden/fysisk-aktivitet/fysisk-aktivitet-som-behandling/effekter-af-fysisk-traening